Odżywianie dla zdrowia i piękna

  • Slide1

DIETA NORDYCKA

 

Przez kilka ostatnich dekad niezmiennie dużym zainteresowaniem cieszy się się dieta śródziemnomorska. Przeprowadzone dziesiątki badań potwierdzają jej pozytywny wpływ na zdrowie człowieka. Czy istnieją jednak także inne diety lokalne, które można by stosować z korzyścią dla naszego zdrowia? Okazuje się, że tak. Obiecująca w tym względzie wydaje się Dieta Nordycka (NND- New Nordic Diet).

Co składa się na dietę nordycką?

Dieta nordycka odwołuje się do 3 głównych zasad:

– więcej kalorii w diecie z roślin niż z mięsa

– więcej ryb i owoców morza w diecie

– więcej w jadłospisie produktów lokalnych

 

W diecie nordyckiej ilość energii pochodzącej z tłuszczów powinna wynosić około 30%, z węglowodanów 55%, a z białka 15%. Dieta nordycka pokrywa zapotrzebowanie na prawie wszystkie mikroskładniki. Szczególną uwagę należy zwrócić na spożycie wit.D (średnio w NND 5µg/d)- warto rozważyć suplementację, oraz u kobiet na spożycie żelaza (średnio w NND 14mg/d)- można zwiększyć spożycie mięsa do 100g/d. Dieta nordycka zaleca także spożycie soli na poziomie nie większym niż 5-6g/dzień.

Tab. Charakterystyka diety nordyckiej (dieta 2400 kcal/d).

KOMPONENT ŚREDNIA ZAWARTOŚĆ W NND (g/dzień)
OWOCE

 

(w tym) owoce jagodowe

>300

 

50-100

WARZYWA

 

(w tym) kapusta

korzeniowe

strączkowe

>400

 

>29

>150

>30

ZIEMNIAKI >140
ŚWIEŻE ZIOŁA tak dużo ile to możliwe
GRZYBY 5
PRODUKTY Z PEŁNEGO ZIARNA >75
ORZECHY >30
RYBY I OWOCE MORZA >43
ALGI/WODOROSTY 5
MIĘSO zwierząt hodowlanych (w tym drób) 85-100
DZICZYZNA >4


Co zyskujemy stosując taką dietę?

Badania pokazują, że dieta nordycka zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, pozwala na zmniejszenie masy ciała i obniża ciśnienie krwi. Połączona z aktywnością fizyczną korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Jednak o ile w badaniach wykazano, że cieszy się dużą akceptowalnością ze strony konsumentów, to była przez nich oceniana jako dość pracochłonna w przygotowaniu.

Co najważniejsze?

Dieta nordycka, podobnie jak dieta śródziemnomorska opiera się na zwiększonym spożyciu niektórych grup produktów w porównaniu do tzw. diety zachodniej. Potwierdza, więc zatem zależności, które już od dłuższego czasu dostrzegane są w różnych badaniach naukowych: w naszej diecie nie powinno zabraknąć warzyw, owoców oraz ryb.

load more hold SHIFT key to load all load all

O mnie

Poradnia
Dietetyczna

  • Doradca Dietetyczny
  • Psychodietetyk
  • Instruktor Dietetyki i Suplementacji
  • Coach Dietetyki
mgr KLAUDIA BEATA RZEPKA

Copyright © PORADNIA DIETETYCZNA | Klaudia Rzepka