Odżywianie dla zdrowia i piękna

  • Slide1

 

 

Zmiana złych nawyków żywieniowych wpłynie korzystnie nie tylko na Twoją sylwetkę, ale przede wszystkim na Twoje zdrowie. Musisz sobie uświadomić, że Twoje odżywianie powinno się opierać na dostarczeniu organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników odżywczych. Są one niezbędne do prawidłowego rozwoju – niektóre z nich są wykorzystywane jako źródło energii, inne zaś służą do budowy i odnowy komórek, a pozostałe regulują procesy zachodzące w organizmie. Do takich składników odżywczych zaliczamy: białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy oraz składniki mineralne. Prawidłowe odżywianie polega więc na dowozie odpowiednich ilości tych elementów i w odpowiednich proporcjach każdego dnia.

Gdy zaczniesz się zdrowo odżywiać będziesz w stanie zahamować rozwój różnych chorób, albo im zapobiec. Oprócz tego zyskasz więcej energii, staniesz się bardziej pozytywną, skoncentrowaną i kreatywną osobą oraz uzyskasz wymarzoną sylwetkę.

Czym charakteryzuje się niezdrowa dieta?

\"\\"\\\\"\\\\"\\"\"

 

-składa się głównie z ‘martwego jedzenia’- przygotowanego w kuchenkach mikrofalowych, pasteryzowanego, sterylizowanego

-składa się głównie z przetworzonych zbóż (oczyszczonych np. mąka pszenna)

-brakuje w niej świeżych owoców i warzyw

-jest bogata w przetworzone węglowodany np. słodycze

-zawiera duże ilości nabiału powstałego z produktów pasteryzowanych, czy sterylizowanych i przepełnionego hormonami, jakiego, jak mleko krowie

-dodaje się do niej setki składników chemicznych

-jest przygotowana z wielu zmodyfikowanych, nienaturalnych składników, jak uwodornione oleje, cukier rafinowany, mleko itd

Przejadając się przetworzonym jedzeniem i ignorując witaminy, minerały, błonnik oraz zdrowe tłuszcze, które są dla nas niezbędne, w istocie zatruwamy nasz organizm. Jemy zbyt dużo i jednoczenie głodzimy się. Dlatego jemy, jemy i jemy, co prowadzi do coraz większych i większych problemów zdrowotnych. Obserwujemy pojawianie się chorób jak np. otyłość, cukrzyca, zapalenie stawów, choroby układu krążenia, choroby układu nerwowego, choroby układu pokarmowego, choroby nerek, choroby skóry, czy osteoporoza.

Dzisiejszy problem polega na tym, że ludzie nie mogą po prostu przestać jeść pokarmów, o których wiedzą, że im nie służą. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z uzależnienia od papierosów, narkotyków, czy alkoholu, ale rzadko kiedy mówi się o uzależnieniu od jedzenia.

W przemyśle spożywczym świadomie dodaje się do jedzenia uzależniające chemikalia. To wielomiliardowe przedsięwzięcia z ośrodkami badawczymi, mające wystarczające środki, żeby zidentyfikować, co smakuje przeciętnemu konsumentowi, i dodać chemiczne zamienniki określonego smaku do naszego jedzenia. Te chemiczne zamienniki często zawierają uzależniające składniki tak aby konsument jadł więcej. Mimo, że jedzenie zostaje wyjałowione, ale smakuje tak, jakby było najlepszą i najznakomitszą rzeczy, jaką kiedykolwiek jedliśmy. Na przykład przetworzone jedzenie z dodatkiem cukru rafinowanego lub napoje gazowane z wysokofruktozowym syropem kukurydzianym zasilają biochemicznie nasze mózgi i sprawiają, że od razu poprawia nam się nastrój i jesteśmy szczęśliwi. Przyzwyczajamy do tego uczucia, co sprawia, że chcemy zjeść ciastko lub hamburgera, czy napić się słodkiego napoju, żeby zyskać dodatkową chwilę uniesienia. Jednak to uczucie jest bardzo złudne- znika bardzo szybko i czujemy się nienasyceni. Następnie znowu spożywamy coś słodkiego, jesteśmy uzależnieni i przez to zataczamy błędne koło.

Cukier-cichy zabójca

Na zachodzie cukier został wpisany do księgi niebezpiecznych potraw na drugim miejscu, zaraz pod narkotykach.

W 2007r. Serge Ahmed z Institut Fédératif de Recherche sur les Neurosciences w Bordeaux, jeden z największych światowych ekspertów w zakresie uzależnień od narkotyków, przeprowadził badania w którym porównał oddziaływanie kokainy i cukru na szczury. Co ciekawe, okazało się, że 94% wybrało słodzoną wodę, a pozostałe 6% narkotyk. Nawet szczury, które już wcześniej otrzymywały kokainę, w ogromnej większości wybierały cukier. Eksperyment z heroiną zakończył się niemal identycznym rezultatem.

Pamiętaj o tym, że cukier jest bardzo kaloryczny i powoduje podwyżkę kilogramów, nie ma żadnych wartości odżywczych, powoduje szybki wzrost glukozy, która za chwilę maleje dając uczucie senności, znużenia, apatię oraz wilczy głód. Co więcej cukier osłabia umysł, wywołuje utratę pamięci, dekoncentruje, powoduje nerwowość oraz zachwiania emocjonalne.

Podrażnia śluzówkę żołądka powodując nadmierność kwasowość, nadprodukcję kwasu żołądkowego, co może prowadzić do wrzodów. Zaburza proces trawienia, prowadząc do zaparć. Ponadto cukier niszczy białe komórki, obniżając odporność organizmu, powoduje rozregulowanie estrogenu i testosteronu, zwiększając prawdopodobieństwo wystąpienia trądziku, czy niepłodności. Na tym jeszcze nie koniec- ta biała substancja spowalnia metabolizm wapnia, powodując problemy z kośćcem, zakwasza krew, niszczy witaminy, pozbawia organizm minerałów, a także uszkadza wątrobę(cukier jest przetwarzany w wątrobie), która staje się obciążona.

Dieta bogata w cukier sprzyja starzeniu się skóry, ponieważ powoduje szybsze wyczerpanie się rezerw kolagenu oraz sprzyja rozwojowi drożdżaków w organizmie.

Nawyki w naszym życiu

“Jeżeli wierzysz, że możesz coś zrobić lub wierzysz, że nie możesz, w obu przypadkach masz rację”- Henry Ford

Czym jest nawyk?

Nawyk jest to nic innego, jak zautomatyzowana czynność, która została nabyta w przeszłości poprzez ciągłe powtarzanie czegoś np. mycie zębów ,palenie papierosów, czy nawet podjadanie. Nawyk wykonujemy bez udziału świadomości. Oznacza to, że nie potrzebujemy zastanawiać się nad tym, czy daną czynność wykonać, czy nie.

Proces wprowadzenia nawyku trwa około 21-30 dni oznacza to, że po tym czasie nowy, zdrowy sposób żywienia wejdzie Ci w krew.

Pamiętaj, że wszyscy jesteśmy niewolnikami nawyków. Uczymy się pływać, jeździć na rowerze , tańczyć, czy prowadzić samochód. Ćwiczymy tak długo, aż te umiejętności wryją się w naszą podświadomość i staną się automatyczne.

Każdy człowiek ma wolność wyboru –  to Ty decydujesz, jakie wyrobisz sobie nawyki- te złe, czy te dobre. Jeśli przez dłuższy czas wielokrotnie powtarzasz jakieś negatywne postępowanie, czy negatywne myśli , to wyrobisz sobie zły nawyk.

Jeśli wpadłaś w nawyk złego odżywiania- tzn. nie możesz uwolnić się od śmieciowego jedzenia pamiętaj, że równie dobrze możesz sobie teraz wyrobić w sobie automatyczne zachowania pozytywne. Musisz pamiętać, że jedyną przeszkodą w uzyskania celu jest Twój sposób myślenia. Wystarczy to zatem zmienić.

Zmiana własnego systemu przekonań jest podstawowa dla poczynienia jakichkolwiek trwałych zmian w naszym życiu.  Musisz wytworzyć w sobie poczucie pewności, że MOŻESZ I CHCESZ sprostać nowym wymaganiom. Musisz uwierzyć, że to zrobisz zanim jeszcze zajdą oczekiwane przez Ciebie zmiany. Bez przejęcia kontroli nad własnymi przekonaniami możesz stawiać sobie dowolne wysokie wymagania, lecz zabraknie Ci pewności siebie, na której możesz oprzeć swoje działania.

Jeśli zwiększysz swoje wymagania, lecz jeśli nie uwierzysz, że możesz im sprostać, po prostu sabotujesz samego siebie. Nawet nie spróbujesz się zmienić, ponieważ zabraknie ci poczucia pewności, która pozwala korzystać z głęboko ukrytych możliwości. Nasze przeświadczenia są jak niezłomne nakazy, które mówią nam o tym, jak jest, a co nie jest możliwe, co możemy osiągnąć, a co leży poza naszymi możliwości. Kształtują wszystkie nasze myśli, odczucia i działania.

Pamiętaj, że wiara jest niczym ziarno, które zapadło w glebie. Zakorzenia się i wydaje owoce. Wysiewaj pomysły w swoimi umyśle, podlewaj i użyźniaj z ufnością, a wydadzą plony, czyli przybiorą realne kształty.

Jak pomóc sobie w zwalczaniu zachcianek żywieniowych?

Zachcianki żywieniowe mogą być zmienne lub stałe. Jedni mają cały czas ochotę na lody, zaś inni nieustannie zmieniają swoje upodobania- w jednym tygodniu mają silne pragnienie na spożycie chipsów, natomiast innego dnia na czekoladki. Żadna z powyższych sytuacji nie jest przypadkiem, ani zbiegiem okoliczności. W większości przypadkach są to problemy emocjonalne, z którymi człowiek boryka się w ciągu dnia. Jeśli nie zaczniemy od porządku w naszej głowie- zachcianki kulinarne nie ustąpią.

Przyczyny:

-stres, napięcie, niepokój, niecierpliwość lub strach

-potrzeba miłości, uczucia, szacunku, czy uznania

-brak poczucia pewności siebie, wstyd

-pustka, samotność, gniew, uraza, frustracja

-zmęczenie i niski poziom energii

-brak akceptacji własnego ciała

Ludzie jedzący, by uciszyć niewygodne uczucie, w głębi duszy znają źródło swojego nieszczęścia, ale obawiają się, że konfrontacja z negatywnymi emocjami może spowodować jeszcze większy dyskomfort. Gdy ignorujesz własne uczucia lub bardzo dużo pracujesz , odczuwasz silny apetyt na produkty mogące pomóc nam uzupełnić substancje z mózgu, których poziom obniżył się z powodu stresu.

Musisz przestać tłumić w sobie emocje- ignorowane emocje nie znikają, a wręcz się nasilają. Przede wszystkim przyznaj się przed samym sobą z czym się zmagasz np. podjadanie, jedzenie słodyczy itp. Musisz być szczerzy wobec siebie! Gdy stawisz czoło skrywanym dotychczas prawdziwym motywom swoich zachcianek, i gdy nauczysz się interpretować swoje zachcianki żywieniowe z pewnością zaczniesz samodzielnie dostrzegać trapiące cię problemy!

Pamiętaj, że problemy same nie znikają- zastanów się, jakie możesz podjąć kroki, aby je rozwiązać.

Jak działa nasz umysł?

Nasz umysł posiada dwa obszary działania- czyli dwie odmienne od siebie funkcje jakimi są: świadomość i podświadomość. Świadomość kumuluje myśli, uczucia, motywacje – zachodzą tutaj wszystkie procesy myślenia np. wybór książek, miejsca zamieszkania, czy wybór jedzenia do konsumpcji. Wszystkie decyzje podejmujemy świadomie.

Natomiast podświadomość przyjmuje myśl i nadaje im kształt. Akceptuje wszystko, co jej wpajasz i w co świadomie wierzysz. Kieruje wewnętrznymi procesami organizmu, które nie są zależne od naszej woli.  Dodatkowo kieruje funkcjami trawienia, oddychaniem, krążeniem krwi.

Zapamiętaj więc, że gdy podświadomość zaakceptuje jakiś plan, natychmiast zaczyna go realizować- niezależnie od tego, czy jest on dobry, czy zły. Dlatego, jeśli będziesz myśleć

negatywnie np “nigdy nie schudnę”, powodujesz rozczarowania , niepowodzenia i nieszczęścia. Gdy jednak Twoje myśli są harmonijne i twórcze, odniesiesz sukces i zacznie Ci się powodzić.

Pamiętaj, że w przeciwieństwie do świadomości- podświadomość nie potrafi myśleć logicznie, nie podważa prawdziwości informacji, nie dyskutuje i nie analizuje. Wszystko, co do niej dociera przekształca w rzeczywistość. Dlatego tak ważne jest abyś zaczął myśleć twórczo, harmonijnie z pełną wiarą- musisz powtarzać takie myśli, jak najczęściej, aby przeniknęły do Twojej podświadomości i przyniosły poprawę jakości Twojego życia.

NIGDY NIE MÓW “nie dam rady”, “nie schudnę” , “nie potrafię tego zrobić”

Twoja podświadomość będzie Cię trzymała za słowo i dopilnuje , żebyś nie zmieniła nawyków żywieniowych, czy nie schudła

Zacznij myśleć POZYTYWNIE, powiedź “Uda mi się!”, “zrobię to”, “schudnę!”, “wierze w siebie!”

Zacznij od małych kroków

Żeby osiągnąć wielką zmianę, zacznij od małych kroków. Aby rozpocząć ten cały proces zrób pierwszy rok- zacznij od małych decyzji np. “od dzisiaj przestaję spożywać słodkie napoje” , czy “od dzisiaj zaczynam jeść więcej warzyw”. Sukces jest to ciągła praca, którą wykonujesz każdego dnia. nie jest to efekt jednorazowej sytuacji, która zdarzyła się w Twoim życiu

load more hold SHIFT key to load all load all

O mnie

Poradnia
Dietetyczna

  • Doradca Dietetyczny
  • Psychodietetyk
  • Instruktor Dietetyki i Suplementacji
  • Coach Dietetyki
mgr KLAUDIA BEATA RZEPKA

Copyright © PORADNIA DIETETYCZNA | Klaudia Rzepka