Odżywianie dla zdrowia i piękna

• Slide1

Pierwsza wizyta u dietetyka trwa zwykle około 60 minut. Kontrolne  wizyty, są nieco krótsze, należy zarezerwować na nie około 30 minut.

Na pierwszą wizytę należy zabrać:

• 3-dniowy jadłospis (spisz wypite napoje oraz posiłki i przekąski zjedzone w ciągu ostatnich 3 dni -najlepiej 2 dni powszednie i 1 dzień wolny)
  • aktualne badania laboratoryjne
  • jeżeli przyjmujesz leki lub suplementy, zabierz je ze sobą lub spisz ich nazwy

Przed wizytą:

Aby uzyskać prawidłowe wyniki pomiarów podczas wizyty nie należy:

• wykonywać intensywnych ćwiczeń fizycznych przez 12 godz.,
  • spożywać jakichkolwiek napojów czy pokarmów przez 2 godz.,
  • spożywać alkoholu przez 48 godz.

Z każdą osobą przeprowadzany jest dokładny wywiad zdrowotny, aby określić jaki rodzaj badań laboratoryjnych warto wykonać.

Podstawowe badania laboratoryjne:

Badanie moczu  dostarcza cenne informacje na temat funkcjonowania układu moczowego a także innych narządów i układów. Służy wykrywaniu m.in. chorób nerek i zakażeń układu moczowo-płciowego. Jest bardzo ważnym badaniem w ogólnej ocenie stanu zdrowia.

Badanie podstawowe krwi (morfologia ogólna lub rozszerzona, OB) Obejmuje szczegółową analizę wszystkich rodzajów komórek krwi (czerwonych, białych, płytek). Przeprowadza się je zarówno w celach profilaktycznych joraz w diagnozowaniu różnych schorzeń. Najczęściej wykonuje się przy podejrzeniu niedokrwistości, stanów zapalnych i chorób zakaźnych.

Badanie gospodarki żelazem (żelazo, transferyna, ferrytyna, TIBC) Badanie niezbędne w diagnostyce niedoboru lub nadmiaru żelaza. Nieprawidłowy wynik może wskazywać na niedobory pokarmowe jak również być przejawem wielu niebezpiecznych chorób. Badanie może obejmować zarówno ocenę bezpośredniego stężenia żelaza w surowicy krwi jak również białek trans- portujących i magazynujących ten składnik w organizmie.

Badanie zaburzeń glikemii (glukoza, test obciążenia glukozą, insulina) Jego celem jest diagnozowanie ewentualnych nieprawidłowości w gospodarce glukozą. Wskazaniem do badania jest m.in. podejrzenie cukrzycy, występowanie obciążeń dziedzicznych w kierunku cukrzycy, nadwaga, nadciśnienie, zaburzenia lipidowe.

Badanie oceniające układ krążenia (Cholesterol ogólny, LDL, HDL, trójglicerydy, białko hs-CRP, homocysteina) Badanie dostarcza ważne informacje o stężeniu wybranych związków we krwi, których nieprawidłowy poziom koreluje z ryzykiem rozwoju miażdżycy i chorób układu sercowo-naczyniowego, takich jak choroba wieńcowa i zawał serca, udar mózgu i miażdżyca kończyn dolnych itd..

Badanie oceniające pracę tarczycy (TSH, T3, T4, TRH) Badanie pozwala ocenić czy tarczyca produkuje dostateczną ilość hormonów, które pełnią niezwykle istotną rolę w procesie metabolizmu. Nieprawidłowy poziom hormonów może powodować różne kłopoty zdrowotne, problemy z utrzymaniem właściwej masy ciała a także rzutować na osłabienie oraz pogorszenie kondycji fizycznej i psychicznej..

Badania oceniające pracę wątroby (bilirubina, ALAT, AspAT, ALP, GGTP) Inaczej określane jako „próby wątrobowe”. To zestaw testów, które są pomocne w ocenie funkcjonowania wątroby. Badania pomagają diagnozować zarów- no stany przewlekłej i ostrej niewydolności tego narządu, jak również oceniać drożność dróg żółciowych..

Badanie w kierunku oceny pracy nerek (mocznik, kreatynina, kwas moczowy) Badanie zawartości mocznika i kreatyniny we krwi dostarcza cenne informacje na temat czynności nerek i dróg moczowych. Podwyższone wyniki mogą wska- zywać na niewydolność nerek, zaburzenia metaboliczne lub odwodnienie organizmu. Oznaczenie stężenia kwasu moczowego jest szczególnie ważne w roz- poznaniu i kontroli leczenia dny moczanowej oraz u osób z chorobą wieńcową oraz kamicą nerkową.

Badania w kierunku nietolerancji glutenu (anty-tTG) IgA i IgG Wykonanie tego badania zaleca się u osób z podejrzeniem celiakii (bez względu na wiek), u osób z grupy ryzyka ( krewni chorych z celiakią, osoby z chorobami współistniejącymi z celiakią), oraz osób z podejrzeniem większej lub mniejszej nietolerancji glutenu.

Badanie elektrolitów (sód, potas, wapń, fosfor, magnez, chlorki) Badanie pozwala ocenić poziom niezbędnych dla życia mikroelementów. Wykorzystywane jest w celu diagnozowania zaburzeń w gospodarce wodno- -elektrolitowej, w pracy nerek, serca, układu nerwowego i kostnego..

Badania hormonalne (testosteron, LH, FSH, prolaktyna) Mają na celu określić czynność układu hormonalnego w zakresie produkcji i aktywności hormonów odpowiedzialnych za stan zdrowia mężczyzn i kobiet. Zaburzenia w tym zakresie mogą być przyczyną wielu schorzeń, osłabiać kon- dycję fizyczną i psychiczną a także rzutować na pogorszenie sprawności seksualnej.

Badanie w kierunku diagnostyki chorób nowotworowych (markery: PSA, CEA, CA72-4, CA 19/9, AFP, CYFRA 21-1, CA 125, CA 15-3) Badanie zalecane jest w przypadku podejrzenia choroby nowotworowej lub u pacjentów z grup podwyższonego ryzyka (nowotwory w najbliższej rodzi- nie). Często przeprowadza się jednocześnie badanie kilku określonych marke- rów, aby zwiększyć prawdopodobieństwo wykrycia raka.